2008/08/19

Kenapa penyu jalan lambat?

Nak tahu kenape penyu jalan lambat? penyu jalan lambat sebab diorang tak perlu nak jalan laju…huhu..


Sebenarnya kebanyakan penyu ialah herbivor, haiwan yang memakan tumbuh-tumbuhan jer. Oleh sebab tumbuh-tumbuhan ni tak boleh lari, so penyu tak perlulah jalan laju-laju untuk dapatkan makanan.

Tapi aku selalu tengok budak-budak u aku jalan lambat2, diorang ni herbivor ke? Macam mana lah Malaysia nak maju kalau selalu lambat jer kan… kita ni kan omnivor, so jangan lah nak jadi herbivor pulak…

Ni aku rasa semua orang tahu, penyu jugak ada cangkerang yang tebal untuk lindung diri dia daripada pemangsa, kita jugak dapat tengok penyu ni menyorokkan kepala dengan kaki dia kedalam cangkerang dia, dengan tu diorang dapat berlindung dari pemangsa macam korang ni…hehe

Secara fizikalnya, penyu ni slow sebab diorang adalah salah satu makhluk yang mempunyai metabolisme yang rendah, bermaksud badan mereka memproses tenaga dengan perlahan .
Nak tahu lagi, haiwan yang mempunyai metabolisme yang rendah ni selalunya hidup lebih lama… mesti kita pernah dengar kan ada penyu yang boleh hidup sampai 100 tahun lebih…

Lambat-lambat pun boleh menang lumba lari …
Go penyu go!!! You can do it!!

ni pulak diselitkan penyu yang berkepala dua... nak bela? huhu
Sources: Rare two-headed red slider turtle on display at Big Al's Aquarium Supercenter @ Utubelaughter
Two-Headed Turtle Goes on Display in Pennsylvania @ cjreport

6 comments:

mizz.belle(safra) said...

wan nk bela ke red slider ni..ade 2ekor ni.nk bg free ngn bekas2 die.mknn skali pakej..klo nk bgtau..hehe..urgent ni.siyes nk bg klo nk.

mesmerising_wan said...

nape nak bg> da xnakjge ke?
leh je,
cm ne nk g,
jauh lew..

mizz.belle(safra) said...

da xnk jage da..btol gak eh..hehehe
cane nk bg.jauh...cmtu kne lepas kt tasik jugak la..

mesmerising_wan said...

hehe.,. tula,, kalo dkat leh lew, cambest je, da besa ke?

Mohd Nazari & Masninah said...

....kura ke penyu..wek~follow u!

mesmerising_wan said...

ahaha.. ntah,, k thanx

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

 
Design by Wordpress Theme | Bloggerized by Free Blogger Templates | free samples without surveys